DROGI ROWEROWE

Działania na rzecz poprawy infrastruktury

Niestety, w Polsce drogi rowerowe bardzo odbiegają od tych, jakie buduje się na zachodzie. Z reguły powodują problemy, niż ułatwiają życie rowerzystom a zwłaszcza kolarzom szosowym. Z tego typu problemami borykamy się na co dzień na naszych treningach, gdzie funkcjonariusze policji nie raz nakazują nam korzystać z szutrowej drogi rowerowej o szerokości metra, jadąc w 15 osób z prędkościami dochodzącymi do 50 km/h. W bezpieczny sposób nie da się tego zrealizować i trzeba to uświadamiać dlaczego!


Czy drogi rowerowe są bezpieczne?

Zdecydowanie NIE. Większość dróg rowerowych w naszym województwie nie spełnia podstawowych norm narzuconych przez *Rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie*. W związku z tym zdecydowaliśmy się podjąć konkretne działania mające na celu poprawienie infrastruktury rowerowej w naszym regionie. Chodzi głównie o to by nie dyskryminować rowerów na cieńszych oponach a także o to, by drogi rowerowe po prostu były bezpieczniejsze w użytku niż jezdnia.

To są po prostu podstawy!. Jazda rowerem powinna być przede wszystkim przyjemna, nie powinna być rozwiązywaniem labiryntów stworzonych przez projektantów dróg rowerowych a planowanie trasy nie powinno polegać na tym "jak ominąć tą cholerną ścieżkę?".


Co robimy?

Przede wszystkim w pierwszej kolejności chcemy ukierunkować zarządców dróg na politykę pro-rowerową. Nie powinno chodzić przecież o kolejne kilometry w statystykach ale o faktyczne udogodnienie poruszania się po drogach zarówno rowerzystom jak i kierowcom. W tym celu wysyłamy w pierwszej kolejności pisma do zarządców dróg z prośbą o dostosowanie dróg rowerowych do warunków zawartych w rozporządzeniu a jeżeli to nie przynosi skutku, kierujemy sprawę do odpowiedniego Wydziału Ruchu Drogowego celem sprawdzenia legalności powstałej drogi. Wnioskujemy również o dostęp do informacji projektowej i chcemy pomagać gminom jeszcze na etapie projektowania dróg rowerowych.


Co powoduje zła droga rowerowa?

Część rowerzystów po prostu nie może z niej korzystać, choćby przez typ posiadanego roweru. Kierowcy nie spodziewają się rowerzystów na jezdni, gdyż widzą oznakowanie C-13 i nie zwracają uwagi na to, czy droga rowerowa nadaje się do jazdy. Prowadzi to do różnych nieprzewidywalnych sytuacji.

Poza tym, drogi dla rowerów i pieszych (C-13/C-16 podzielone poziomo) uczą rowerzystów, że mogą jeździć bezkarnie po chodniku, bo po prostu takie oznakowanie przyzwyczaja ich do obecności pieszych na tej samej drodze. To nie jest zdrowe rozwiązanie, to jest zwyczajnie obchodzenie problemu!

Droga rowerowa o zbyt wysokich uskokach może spowodować pęknięcie opony, wskutek czego rowerzysta może stracić panowanie nad rowerem i wjechać pod nadjeżdżający pojazd silnikowy. Ponadto piesi nie są przewidywalni, gdyż nie ma dla nich jasno wyznaczonej części tej drogi. Przykłady niestety można mnożyć. Takie drogi nikomu nie służą....


Dołącz do akcji

Chcesz pomóc? Widzisz jakiś palący problem w okolicy?
A może po prostu chcesz zapytać rowerzystów o zdanie?

Napisz do nas!

DOŁĄCZ DO GRUPY


Jesteś z Bydgoszczy, masz szosę ?
Nie czekaj, zabierz się z nami!
Nie pożałujesz !

Nie potrzebujemy żadnych formalności. Po prostu dołącz do grupy na portalu Facebook i wybierz się z nami w drogę!